Stránky

úterý, ledna 25, 2005

Lovemarks revisited

Lovemarks je mem, který pomáhá Kevinu Robertsovi, CEO globální sítě reklamních agentur Saatchi&Saatchi generovat bohaté PR: pro sebe i agenturu. Vracím se k tomuto tématu protože Lovemarks vzbuzují ve světě poměrně hodně pozornosti, kritiky, odsudků i zbožňování. V rozhovoru, který KR poskytl novozélandskému Listeneru si dává nejeden vlastní gól a takto vysvětlovaná "business mantra" Lovemarků je najednou plochá a dutá. Škoda, že v článku není prostor pro prezentaci Lovemarks jako poměrně jednoduché a přitom životné metafory vztahu spotřebitelů ke značkám. Lovemark (jako další, vyšší stupeň "trademark" = značky) má dvě dimenze: respekt a lásku. Respekt ke značce je vyjádřen ukazateli jako bezporuchovost, spolehlivost, výkon, dobrá cena, konzistentní kvalita apod. "Láska" (a uvozovky jsou ve vztahu ke komerčním entitám snad na místě) je potom vektorem složeným s postojů jako "naprostá loajalita", "fandovství", "neumím si život bez značky XY představit" apod. Pokud si tyto dvě dimenze ("lásku" a respekt) vyneseme jako souřadnicový systém, dostaneme staré dobré kvadrantové paradigma - podobně jako v modelu TRIM, který měří loajalitu x spokojenost se značkou XY. A tomu už všichni rozumíme. Lovemarks jsou sympatickým redukcionistickým modelem - pokud se v ústech business guruů nepromění v plynný mediální marshmallow. Je vaše značka Lovemark? Přesvědčte se zde.
Okomentovat