Je možná značka v politice?
Zítra mám promluvit ke studentům Fakulty sociálních studií
Masarykovy univerzity v rámci aktivit Political
Marketing Group. Přítomni budou například studenti specializace Volební
studia a politický marketing. Uvědomil jsem si, že nebudu moci využít
svoji standardní
prezentaci o "marketingu smyslu". Celá řada základních maxim
řízení značky totiž v politice neplatí a smysl nedává. Alespoň ne v té verzi
politiky, která je k mání na našem trhu. Představte si to:
Jedna ze základních funkcí značky je formulovat příslib,
který se nákupem značky naplní, realizuje. Značka je navigací při rozhodování,
funguje jako užitečná výhybka ve spleti možností, které dnes máme ve většině
"spotřebních" domén. Rozhoduji-li se například pro běžecké hodinky,
mohu narazit na značku Suunto. Jsem-li současně potapěč, je více než
pravděpodobné, že jsem se s přístroji Suunto už setkal a že spojení značky,
šeptandy, doporučení, mediálního eintopfu, mých zkušeností atd. bude fungovat
jako více méně spolehlivá navigace. Suunto slibuje určité kvality a já mám plné
právo je očekávat a - po zaplacení - vyžadovat. A nyní si představte situaci,
kdy žádná značka běžeckých hodinek není schopna doručit cokoliv z toho, co na
úrovni marketingové rétoriky slibuje. Ani Suunto, které může vyprávět příběh
spolehlivosti začínající v zákopech II. světové války. Nejenomže
hodinky po zakoupení nejdou přesně, jejich baterka se vybije za několik minut,
ovládací prvky zreznou při prvním kontaktu s potem či deštěm atd., ale navíc
zjistíte, že Suunto nikdy nebyl výrobcem kompasů, výškoměrů a další měřící
techniky, ale že je ve skutečnosti multilevelovým letadlem Církve vesmírných
lidí, jehož cílem je shromažďovat finanční prostředky na vývoj nové balistické
rakety schopné nést jaderné hlavice. Teď tento frapantní (byť teoretický)
příklad značkového podvodu vynásobte pěti, opakujte desetkrát a recyklujte v
různých verzích a máte před sebou věrný záznam praxe marketingu politických
značek v naší zemi za posledních 20 let. Branding v takto smrtelně kyselém
prostředí nedává smysl. Značka - jako znak zprostředkující smysl -
se stává hloupou a vulgární pouliční rytinou na zaplivané lavičce někde u
zadního vchodu do hypermarketu. Nemá hodnotu. (Byť Bohumír Štědroň říká
něco jiného.)
Jistě, politika - to nejsou jenom politické strany. Sám sebe
zde musím odhalit jako oběť silně zažitého postkomunistického předsudku, že
politika je hlavně (ne-li výlučně) agendou politických stran. Rozumím
současnému "digitálnímu disentu" v podobě iniciativ, aplikací a fór
usilujících o obrodu politiky jako veřejného statku, ale mě osobně pořád chybí
přemostění této "drobné politické práce" a světa "velké
politiky". Je to jako kdybychom v jiných, spotřebních doménách měli značky
"svépomocné", "malé" a autentické a potom velké ne-značky -
hrozivé, vyprázdněné zlaté ikony, neodkazující na nic jiného než sami na sebe v
chladném autoerotickém gestu. Zatímco třeba značka Vyměňte politiky může
reprezentovat autentický příběh občanské snahy "znovu pro sebe zabrat
stát", může být autentickým znakem takového příběhu,
značka ODS je pouze sadou
ideologických a technických návodů (například na to, kam umístit logo v layoutu
billboardu či inzerátu, jak převzít kontrolu nad úřadem vlády a státními
firmami apod.) Navíc zřejmě neexistuje způsob, jak by mohly "velké"
značky opět načerpat skutečnou znakovou kompetenci, jak by se mohli v procesu
označování rehabilitovat. Iniciativy jako Vyměnte politiky či Napište jim žijí v jiném časoprostorovém
plánu. Ve zkratce: dnes není možný Listopad 1989, protože není kde by se
politické ideje setkaly v přímém souboji. A zpět na úrovni značky: branding
"velkých" politických projektů a stran v ČR vychází z jiné gramatiky
než je gramatika autentických politických občanských iniciativ. Tyto gramatiky
produkují rozdílné jazyky, rozdílné světy, v nichž ani značky nevytvářejí
význam stejným způsobem.
Doufal jsem, že zítra studentům pomohu trochu lépe rozumět
značkám v procesu politického marketingu. Předem se jim omlouvám za to, že
nepomohu nejenom jim, ale že se v tom nejspíš ztratím i já sám.
Komentáře