Stránky

úterý, dubna 24, 2012

Logo jako kritika

Česká televize představila novou podobu svého loga. Reakce na sebe nedaly dlouho čekat. (Tadytadytady a třeba tady.) Protože nevěřím, že studio Najbrt či Aleš Najbrt sám trpí akutní ztrátou vkusu a soudnosti, navrhuji toto teoretické vysvětlení:

NOVÉ LOGO ČESKÉ TELEVIZE JE IRONICKOU POZNÁMKOU STUDIA NAJBRT K SOUČASNÝM MOŽNOSTEM VYTVÁŘET PRO ČESKOU SPOLEČNOST SMYSLUPLNÉ VIZUÁLNÍ ZNAKY.

To logo je karikatura. Je ironií, reagující na zadání "zachovat kontinuitu a současně modernizovat". Tato omšelá mantra dostává ve vztahu k nejdůležitější veřejnoprávní instituci v Česku nový význam: kombinace kontinuity a modernizace produkuje výsměch. Logo se vysmívá lpění na doslovnosti - odmítá citovat ikonická písmena Č a T. Jeho čitelnost údajně nebyla na pořadu dne. Vysmívá se kritériu původnosti - co na tom, že připomíná logo Českých drah z dílny stejného studia nebo loga jiných firem. Vysmívá se konceptu modernosti - který velí efektivitu a úspornost a současně technologický nátěr (zde v podobě nesmyslného a levného 3D efektu). Ideální by bylo, kdyby Studio Najbrt svým grafickým vtipem nastartovalo důležitou debatu o vkusu, veřejnoprávnosti a odpovědnosti současných elit za tvorbu znaků. Ten vtip se vážně povedl!
Okomentovat