Reklama horší než hajlování


Fascinuje mě občasná démonizace reklamy v českém prostředí. V Ranním zamyšlení na Rádiu Česko z 5. 10. t.r. se Josef Mlejnek zamýšlí nad jednou vodafouní reklamou - vede paralelu mezi metaforou převahy, která je v reklamě se zjevnou nadsázkou použita a stavem české společnosti, kde dominuje neférové jednání. Klíčové je, že autor končí svoji úvahu konstatováním, že taková reklama je "nebezpečnější než hajlování nějakého přihlouplého skina na nádraží".

Mě zase připadá symptomatické, že takto seriózní média, za jaké Rádio Česko považuji, dopřávají sluchu takovým apokalyptickým výkřikům. V Čechách zeje propast mezi praxí a její kritickou reflexí (nejen v reklamě - více o tom viz např. zde). Chybí tady hlas, který by se vážně zabýval interpretací toho, co přináší (ještě stále) nová situace, kde marketing není "panským výmyslem", ale univerzálním systémem zprostředkování, v němž budeme žít pravděpodobně po několik dalších století. Chybí nám takový Barthes, třeba...

Komentáře

Vlado píše…
Faktem je že mě poslední dobou reklama na rudé "V" moc nenadchla právě pro ten nepříjemný pocit "unfair" jednání(asi nejsem ta správná cílová skupina). Ovšem přirovnávat tuhle reklamu k naczi praktikám mi přijde více než přitažené za vlasy. Česko je velmi konzervativní, 90% lidí se nehlásí k žádnému náboženství, ale jejich chování je konzervativnější než například chování Slováků. Jejich reklamy jsou příjemně elektrizující. Pamatuji si na humbuk okolo reklam s erotickým nádechem a jejich následné stažení. Přeji Vám vidět reklamy na Slovensku když začíná léto! :-D
Tomas Hrivnak píše…
K reklamě na Slovensku mám bytostný vztah. U Dunaje jsem prožil prvních 25 let svého života. Jsem v tomto ohledu neobjektivní, ale o to radostněji s Vámi souhlasím.

Populární příspěvky z tohoto blogu

Logika loga

Česká spořitelna: Metafora i metonymie českého bankovnictví

Pomsta jazykových víl